KUINKA LISÄTÄ SITOUTUMISTA INSTAGRAMIIN OIKEALLA TAVALLA

Tähän mennessä olemme varmasti kaikki tajunneet instagramin olevan osa bloggaus prosessia. Ei ole enää soveliasta olla hyvä vain yhdessä asiassa. Tuntuu, että meidän kuuluisi olla hämmästyttäviä jokaisessa asiassa, mitä teemmekin. Sosiaalisen median avulla laajennamme bloggaamistamme (instagramissakin pyörii tämä #instablogi) ja tämä on oikeasti täydellinen paikka lisätä instagramin sitoutumista a.k.a. instagram engagement. 

Mikä se on? Kun puhutaan instagram engagement:sta - tai kuten itse käytän siitä suoranaista suomennosta instagramiin sitoutuminen - silloin puhutaan sinun seuraajiesi lojaaliustasosta sosiaalisen median sisällä. Tämä ei tarkoita seuraajien määrää mikä sinulla on tililläsi, vaan siitä osallistumsen asteesta, kiinnostuksesta ja vuorovaikutuksesta jonka seuraajasi näyttävät kuviasi, videoitasi, instagram tarinoitasi ja muutakin sisältöäsi kohtaan.

Tämän vuoden alussa päätin oikeasti keskittyä hiukan enemmän  instagramiin sekä tähän engagement:n, sillä oikealla tavalla. Otin käyttöön tilin yritykseksi muuttamisen, jolla pystyy paremmin seuraamaan tilin kävijätietoja. Olen oikeasti puolessa vuodessa noussut kolmestasadasta viiteensataan seuraajaan. Mikä on itselleni huima saavutus. Kolmeensataan seuraajaan kun pääsin viidessä vuodessa.
Mitä siis teen? Mitkä ovat nämä salaisuudet?

laatu korvaa määrän
Jos tahdot oikeasti sitoutua instagramiin, nostattaa tilisi "suosiota" instagrampostaustesi laatu ratkaisee. Ajattelen usein omien postausteni kohdalla, mitä itse miettisin kun näkisin tämän kyseisen kuvan tai lukisin tekstin. Olisiko minulla jotain sanottavaa tai onko tässä sellainen kysymys, johon minulle ilmestyy heti vastaus. Hyvä laatuisten postausten varmistaminen on vain ensi askel koko tässä hommassa.

En tiedä sinusta, mutta itse näkisin mieluummin upea laatuisia postauksia lempi instagrammaajiltani kuin todella paljon huono laatuisia kuvia. Instagram on hyvin visuaalinen foorumi ja todella hyvä kuva voi viedä sinut pitkälle. Itse käytän sovellusta UNUM, jolla voin etukäteen suunnitella, mitä postaan sekä varmistan feedin ulkonäön hyvältä näyttämisen.


sinun on myös annettava
Oikeasti, en voi olla painottamatta kuinka tärkeää se on olla tekemisissä ihmisten kanssa. Jos tahdot muiden sitoutuvan sinun tilillesi voin luvata, että toveri bloggaajasi tahtovat samaa takaisin! Itse omistan 15-30 minuuttia muiden postausten tykkäämiseen ja kommentointiin. Ja sellaiseen sisältöön toki, mistä itse pidän.

Instagram sitoutumisesta puheen ollen, tiedätkö miten laskea omasi? On olemassa laskimia, jotka tekevät sen puolestasi mutta minusta on tärkeää, että sen osaa tehdä itse. Se on oikeastaan aika helppoa. Ensin yhdistät tykkäyksien ja kommenttein määrän ja tämän yhteissumman jaat seuraajiesi määrällä. BOOM! Olet laskenut instagram sitoutumisesi määrän. Joissain tilanteissa tämä numero on paljon tärkeämpi kuin seuraajiesi määrä.

paranna kuvatekstejäsi
Muistan kun aloitin instagramin käyttämisen ja ainoat, mitä laitoin kuvatekstiin olivat hastagit ja mahdollisesti pari sanaa. Jos oli hyvä päivä niin saatoin hyvällä lykyllä kirjoittaa lauseen tai kaksi. Tänä vuonna olen kuitenkin kirjoittanut pidempiä tekstejä ja myös panostanut niihin. Tämä ei ainoastaan yhdistä minua paremmin seuraajiini, mutta myös antaa minulle mahdollisuuden kysyä kysymyksen, joka rohkaisee heitä olemaan myös aktiivisia.

Pidempi teksti pitää myös käyttäjän kuvassasi pidemmän aikaa. Lisäksi, mitä enemmän käytät instagramia sitä todennäköisemmin itse sovellus ehdottaa postauksiasi seuraajillesi. Voimme varmaan tässä vaiheessa todeta instagramin algoritmin olevan todella ärsyttävä, vai mitä? Tyypillisesti, jos seuraan jotain ihmistä totta kai tahdon nähdä heidän tuottamaansa sisältöä! Riippumatta siitä kuinka paljon tämä itse viettää aikaansa instagramissa.


käytä hashtagejäsi oikein
Tämä on erilainen kaikille, sillä kaikille sopii erilaiset hashtagit. Jotkut sanovat tiettyjen hashtagien toimivan parhaiten, mutta nykyisin instagram ajattelee kaiken spämminä niin tätä strategiaa kannattaa tarkastella hiukan paremmin. Suosittelen silloin tällöin vaihtelemaan hashtagejä, katsomaan hiukan kuinka monta kuvaa siellä on jo valmiina (jos kuvia on alle 50k niin silloin kannattaa laittaa se hashtag) sekä jopa seuraamaan tiettyjä hashtagejä! Tämähän on nykyisin mahdollista.

Itse en suosittele kauheasti käyttämään hyvin käytettyjä, suosittuja hashtagejä, sillä moniin esim. #selfie ja #ootd ovat sellaisia joihin ilmestyy koko ajan uusia kuvia ja omasi vain hukkuu sekaan.

🍋🍋🍋

Jos ylipäätänsä oman instagram tilin kasvu ja sen tarkastelu kiinnostaa, suosittelen yritystiliksi siirtymistä. Tällä pystyt helposti seuraamaan koko tilisi kasvua, mitkä kellon ajat ja päivät ovat parhaita sinulle julkaista uusi kuva sekä voit tarkastella jokaisen kuvan kävijätietoja. Se on oikeasti myös todella kiinnostavaa ja hauskaa seurattavaa, vaikka mikään instakuuluisuus ei kiinnostaisikaan.




Muista seurata blogia myös Facebookissa, Bloglovinissa ja tietysti Instagramissa (@paulinetheblog)

2 kommenttia:

  1. Hei tosi mielenkiintoinen postaus! Mullakin on nyt uuden blogin myötä tavoitteena kasvattaa IG-seuraajien määrää ja nimenomaan myös sitä sitoutuvuutta.

    https://www.kuplivaarki.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla jos pidit :)
      Se on hyvä ottaa jonkinlaiseksi tavoitteeksi, sillä blogi kaipaa myös muitakin platformeja, varsinkin ns. "mainostuksen" suhteen. Itsekin kirjoittelen instagramiin sellaisia asioita, joista en välttämättä blogissani mainitsisi.

      Poista

Pidetään kommentikenttä siistinä, kiitos ♥

Viimeisimmät postaukset