13 virhettä joita välttää palatessasi kouluun 💯 back to school

Halusin kirjoittaa postauksen, jossa kerron hiukan mitä virheitä olen opintoaikoinani aikaisemmin tehnyt ja joita tulen työstämään opintojen alkaessa ensi kuussa. Jos kykenen itse korjaamaan edes seitsemän näistä kymmenestä virheestä, jotka kanssasi jaan tänään tulee tulevasta opiskeluvuodestani todella tuottelias ja miellyttävä. Toivon tämän postauksen myös inspiroivan sinua pohtimaan minkälaisia virheitä itse olet tullut tehneeksi sekä miten voisit parantaa omaa opiskeluasi.


1. YouTube:sta videoiden katsominen tai ylipäätänsä sosiaalisen median selailu ennen kuin aloitat läksyjen/koulutehtävien tekemisen

Yksi asia jonka olen pannut merkille on, että ennen kuin olen edes aloittanut koulutehtävien tekemisen olen joko selaillut puhelintani tai katsellut YouTube:sta videoita. En oikeastaan koskaan ajatellut sen olevan kauhean kummoinenkaan tapa, sillä se oli tapani rentoutua ja tietysti halusin hiukan helpottaa stressitasoani ennen kuin hyppäsin läksyjen kimppuun. Tässä tavassa ei ole oikeasti siis mitään vikaa, mutta jos olet yhtään kuin minä joka sanoo katsovansa vain 10 minuuttia videoita ja se muuttuukin tunniksi, jossa vain selailen sosiaalista mediaa niin tällaisessa tapauksessa suosittelen pohtimaan onko tämä oikeasti hyvä tapa pitää yllä. Sillä mitä kauemmin käytät aikaa "rentoutumiseen" menetät kallisarvoista opiskeluaikaasi ja parin tunnin jälkeen saatat jopa ajatella; "oho, kello on jo tuon verran. Noh, teenpäs sitten huomenna tämän tehtävän", ainoastaan käyttääksesi vain aikaasi samaan "rentoutumisprosessiin". Jätä siis puhelin mahdollisimman kauas itsestäsi ja hyppää heti koulutehtävien kimppuun.

2. "En tiedä mistä aloittaa"

Kun ympäristömme muuttuu emme välttämättä tiedä, mistä aloittaisimme kaiken sen uuden tehtävän kanssa. Suosittelen siis tekemään listan kaikista asioista jotka sinun tulee tehdä ensimmäisen lukukauden aikana. Riko työmääräsi paloiksi ja priorisoi ne järjestykseen joka on järkevin sekä aikatauluta ne realistisesti. Muista myös aloittaa opiskelu pienissä osissa, tunti tai pari kerrallaan ja pikku hiljaa ala nostamaan aikaa jonka käytät pänttäämiseen.

3. Älä kuitenkaan ylikuormita tehtävälistaasi ensimmäisen päivän jälkeen !!

Tämä on minusta hyvin yleinen virhe, minkä me kaikki teemme kun aloitamme jonkin uuden asian ja olemme hyvin innoissamme ja todella motivoituneena siitä. Se motivaation suuri määrä onkin se syy miksi teemme näin. Uuden lukuvuoden alkaessa olemme täynnä motivaatiota ja tahdomme päästä mahdollisimman edelle asioissa, mikä saa meidät suunnittelemaan itsellemme ehkä liiankin täynnä olevan tehtävälistan. Tällainen ylisuunnittelu toimii kuitenkin parhaimmillaan sen 2-3 päivää, hyvässä lykyssä jopa viikonkin jos sinulla on todella hyvä stressinsietokyky, mutta todennäköistä on että muutaman viikon kuluttua koko suunnitelma romahtaa kasaan. 

Älä ota tätä sellaisena ohjeistuksena, että jättäisit ne tehtävät tekemättä, jotka kuitenkin oppisit seuraavana päivänä, vaan pikemminkin yritän tässä sanoa että älä täytä tehtävälistaasi essee tyyppisillä tehtävillä, äläkä mieti asioita liian pitkälle. Suunnittelu on hyvä ja se voi tuntua mahtavalta idealta suunnitella opiskeluaikataulusi jouluun asti, mutta se ei ole. Suunnitelmasi tulisi olla niin joustava, että sinun on helppo muokata sitä. Älä mieti että sinun on päästävä muita edelle ja oltava parempi, sillä tämä vain lisää stressiä omille harteillesi. Tee tehtävälistastasi helppo ja yksinkertainen, minkä avulla pystyt pitämään yllä hyvää, tasaista kehitystä vuoden ympäri.

4. Lukeamatta jättäminen koska teksti on tylsää

Yritä olla aktiivisesti mukana tekstiä lukiessasi. Kysy siis itseltäsi mitkä asiat ovat tärkeitä jotka sinun tulee ja kannattaa muistaa. Älä jätä asiaa lukematta vain sen takia koska teksti on tylsää tai varsinkaan sen vuoksi että kotiläksynä oli vain lukutehtävä. Kirjoita muistiinpanoja tai alleviivaa keskeiset käsitteet. Keskustele aiheesta luokkatovereidesi kanssa.

5. Keskittyminen muistiinpanojen esteettisyyteen ja kauneuteen unohtaen niiden todellisen tehokkuuden. 

Tämä on sellainen asia, joka on aina ollut hyvin iso juttu; kenellä on ne kauneimmat ja siisteimmät muistiinpanot. Tämä alkoi ihan ala-asteella ja jatkui yläasteelle. Lukiossa ketään ei kiinnostanut, mutta koska ensimmäiset 9 vuotta opiskeluista oli käytetty muistiinpanojen kauneuden vertaamiseen se jäi hiukan tavaksi "päihittää" jokainen omien muistiinpanojen täydellisyydellä. Tällainen ajattelu kuitenkin vie sen oman keskittymisen siitä mikä tarkoitus muistiinpanoilla ylipäätänsä oikeasti on. Muistan itse monet kerrat kuinka keskityin niin paljon siihen täydellisen käsialan luomiseen, että joskus kumitin kokonaisen sivun viiteen kertaan ennen kuin sivu oli "täydellinen". Enkä edes koskaan käyttänyt noita hienoja muistiinpanojani niiden välityksellä opiskeluun, vaan halusin olla yhtä täydellinen kuin ne oppilaat jotka tätä toksisuutta levittivät. Minulla kesti pitkään ennen kuin ymmärsin miten muistiinpanot toimivat ja kuinka hyödyntää niitä opintojen parissa.

Opetus siis on; vaikka muistiinpanosi eivät olisi yksi kurssin kauneimmista se ei tarkoita että ne eivät auttaisi sinua opinnoissasi. Keskity siis enemmin aiheen sisäistämiseen kuin tekstin täydellisyyteen, mutta jos kykenet tekemään molemmat niin se mahtavaa!

6. Luet ja ymmärrät asian, mutta et vain saa mitään jäämään mieleen

Käsittele aihetta laajemmin. Muistamme paremmin asioita, jotka ovat meille hyvin tärkeitä. Tämän vuoksi suurin osa kappaleiden sanoituksista jäävät mieleemme. Kun luet yritä käsitellä aihetta hiukan laajemmin omin sanoin. Yritä yhdistää uudelleen oppimasi asia sen kanssa mitä jo tiedät aiheesta. Tulet muistamaan uutta materiaalia helpommin, jos kykenet yhdistämään sen johonkin joka on sinulla jo muistissa. Älä jätä tehtävien tekemistä kesken ainoastaan sen takia koska olet ymmärtänyt asian. Sinun tulee myös muistaa oppimasi ja kyetä selittämään se.

7. Olla ottamatta kokeita tosissasi, uskoen että sinulla on uusia tilaisuuksia "hyvittää" aikaisemmat tulokset.

Moni ei ota kokeita vuoden alussa vakavasti - ainakaan itse en koskaan ottanut - sillä meillä on sellainen ajatus mielessämme, että meillä on paljon mahdollisuuksia hyvittää huono numeromme myöhemmin. Sanon suoraan kaunistelematta, ettei tämä ole todellakaan totta. Varsinkin lukiossa jokainen kurssi on tärkeä ja on todella tärkeää, että panostat jokaiseen kokeeseen, sillä seuraavana lukukautena ei enää keskitytä siihen asiaan mitä aikaisemmin opeteltiin. Opinnoissa mennään aina eteenpäin eikä taakse katsota tai jos katsotaan niin siinä tilanteessa asia tulisi olla jo siellä korvien välissä. Jokainen kurssi valmistaa sinua siihen isoon tärkeään loppukokeeseen ja suosittelen ettet ota sitä riskiä että löysäilist yhden kurssin kohdalla, sillä tulet tekemään sen uudestaan. Huonossa tapauksessa jopa jokaisen kurssin kohdalla. Tämä oli se virhe jonka tein itse lukiossa ja yritän edelleen korjata noita tekemiäni huonoja valintoja.

Suosittelen siis näin vuoden alussa kirjoittamaan ylös mitä kokeita sinulla tulee olemaan ja kirjoittamaan ylös minkä tuloksen olet saanut sitten kokeesta. Ihan vain jotta pysyt itse kärryillä mitä olet saanut. Tämän kautta pystyt myös työskentelemään vahvuuksiesi, että heikkouksiesi kanssa sekä ymmärrät mitkä opiskelumetodit toimivat parhaiten kohdallasi.

8. Työskentelemällä aivan liian kovasti ensimmäiset pari viikkoa, menettäen sitten motivaation loppu vuodeksi.

Tämä on aika samanlainen kuin numero kolme, jossa puhuin itsensä ylityöllistämisestä ja tehtävälistan liiallisesta täyttämisestä. En siis tule liikaa avaamaan tätä asiaa, sillä siitä jo vähän puhuttiin, mutta yritä jaksottaa opiskeluasi niin, ettet tule käyttämään kaikkea opiskelumotivaatiotasi heti ensimmäisillä viikoilla. Puhumattakaan ensimmäisestä kokeesta.

Älä myöskää anna pelkän koenumeron olla se sinun motivaattorisi, vaan mieluummin löydä joku toisenlainen ulkoinen motiivi joka on kestävämpi. Esimerkkinä jos yksi kokeistasi menee todella huonosti älä anna motivaatiosi seuraavaan kokeeseen valmistautuessa olla luokkaa "tahdon saada paremman numeron" tai jos pärjäsit hyvin kokeessa älä anna sen idean että tahdot ylläpitää tätä numeroa olla motivaatiosi. Tällainen ajatus meillä on jo luonnostaan kokeista ja opiskelusta, joka ei kuitenkaan loppupeleissä ole se mikä saa meidät avaamaan oppikirjan. Hyvä motivaattori voi olla itsensä palkitseminen uudella kirjalla tai vaikka kuulokkeilla.

9. Vitkastelemalla alusta alkaen uskoen että sinulla on kyllä tarpeeksi aikaa tehdä asiat myöhemmin ...

Uskon, että jokainen meistä on harrastanut kerran jos useamminkin asioiden lykkäämistä siihen viimeiseen mahdolliseen hetkeen asti. En tule syventymään tähänkään pitkästi, sillä tästä voi luoda täysin oman postauksensa sekä tämä on sellainen asia jonka kanssa itse kaipaan todella paljon työstämistä. En todellakaan tahdo antaa sellaista kuvaa itsestäni, että olisin päässyt yli omasta vitkastelustani, sillä tiedostan tämän olevan yksi asia jonka kanssa tulen kamppailemaan opintojen alkaessa.

10. Liian ujo tai pelokas vastaamaan kysymyksiin / aina miettimässä parhaimmat vastaukset.

Tästä aivan varmasti monet introverttitoverini kärsivät, mutta monet kokevat olonsa ujoiksi, jännittävät tai olettavat muiden tuomitsevan heidät väärästä tai jopa oikeasta vastauksesta tunnilla tapahtuvien keskustelujen aikana. Omien kokemusteni kautta itselläni on aina ollut sellainen ajatus etteivät omat vastaukseni ole tarpeeksi oikeita. Siinä voi olla jotain oikeaa, mutta koska siitä puuttuu jotain se ei ole tarpeeksi hyvä. Tämä puolestaan on johtanut usein siihen, että uudelleen mietin vastaukseni moneen kertaan lopulta ymmärtäen olevan liian myöhäistä tuoda sitä julki, sillä keskustelu päättyi jo.

Olen onneksi päässyt tästä jännityksestä eroon, mutta tiedän tulevani pidättelemään itseäni joillakin tunneilla. Varsinkin ne aineet jotka eivät ole todellakaan vahvuuteni tulen kyllä pysymään taka-alalla pidemmänkin aikaa.

Lyhykäisyydessään siis;

    - kysy apua

    - osallistu tunneilla

    - vastauksesi ei tarvitse olla täydellinen

    - kukaan ei tuomitse sinua

11. Olet käyttämättä extra 15-20 minuuttia illalla seuraavan päivän aiheen perehtymiseen

Muistan kuinka varsinkin yläasteella monet aina sanoivat ettei mitään läksyä ollut kun tehtävänä oli vain lukea kappale joka oli sinä päivänä käyty läpi tunnilla. Tämä on kuitenkin todella tärkeää ja samalla suosittelen käyttämään sen ylimääräiset 15-20 minuuttia seuraavankin kappaleen lukemiseen. Aihetta ei tarvitse sisäistää tai ymmärtää, mutta lukeminen helpottaa sinua ymmärtämään paremmin mistä opettaja puhuu tunnilla kun sinulla on jo hiukan tieto aiheesta. 

12. Pänttätä vasta koetta edeltävänä iltana kun sinulla oli viikkoja aikaa valmistautua.

Toiseksi viimeisenä ohjeena tahdon tuoda esille sen tavan missä kokeeseen luetaan vasta edellisenä iltana, mitä suosittelen välttämään. Tähän ei lasketa niitä muutamaa kertaa jolloin sinulla todella on hyvä syy tälle eikä oikeasti ole muuten aikaa lukea kokeeseen, mutta jos pystyt välttämään tämän tee se. Jättämällä lukemisen viime tippaan tulet vain aiheuttamaan itsellesi stressiä eikä tulos tule olemaan miellyttävä, puhumattakaan siitä että kurssin sisällöstä olisi sinulle hyötyä tulevaisuudessa.

13. Asettamalla epärealistisa tavoitteita, kuten saamalla täydet pisteet jokaisesta kokeesta tai tehtävästä

Kannustan todellakin tavoitteiden luomiseen, mutta sellaisia ei kannata luoda joiden saavuttaminen on hyvinkin haastavaa. On hyvin tärkeää tiedostaa itse mihin on kykenevä ja näin välttyy niin pettymykseltä kuin myös liialliselta stressiltä.

2 kommenttia:

Pidetään kommentikenttä siistinä, kiitos ♥

Viimeisimmät postaukset